Friday, June 29, 2007

Komen Penahanan Akhil Hayy

ms ana dpt tau...ana cukup terkejut...tp ana dh mnjangkaknnya...kerana apa??
kerana kita dipimpin oleh kerajaan yg x tau hala tuju...knapa harus ditgkap org yg mengajak kearah kebaikan..tp yg memaparkan kebatilan dibiarkan sja...apa makna islam hadahri ciptaan imam hadhari pak lah???nk musnahkan org ker??

nk berceramah nk kne ada tauliah...ni apa ni??bygkn xkn harun din pn nk msuk slgor nk kne ada tauliah??fikir la??
jgn anda dilantik menjadi kerajaan...rakyat bg anda mandat pgg amanah anda nk menindas org!!!

igt...tgn yg teraniya jika berdoa..ALLAH makbulkan...

fikirlah dgn mata basirah..bukan dgn kpala otak fikiran imam hadhari dn umno...

TAKBIR!!

sedikit komen dari sahabat ana..beliau posting dlm blognya sendiri..beliau boleh di lawati di http://safa.blogdrive.com

Berita penahanan Akhil Hayy agak kelakar. Namun, dalam kelakar itu, ada timbul rasa akan benarnya pendirian yang saya pegang selama ini. satu perkara yang dianggap luar biasa, kini sudah dianggap biasa oleh umat Islam.

Akhil Hayy ditahan oleh barua-barua yang berkudakan JAIS. Ditahan kerana berceramah! Agak pelik juga JAIS amat serius untuk menyekat maksiat dan jenayah. Mungkin di mata JAIS, orang-orang yang berceramah, jika dibiarkan akan menyebabkan berlakukan maksiat dan jenayah.

Pada 23hb yang lalu, Ust Akhil Hayy berceramah di surau Al-Ikhwan, Taman Puncak Jalil, Sri Kembangan, Serdang, Selangor. Beliau merupakan penceramah tunggal pada malam itu. Setelah selesai berceramah, beliau didatangi oleh pencacai tahi yang bertopeng JAIS dan menahannya. Ust Akhil di bawa ke balai polis Seri Kembangan. Ditahan atas alasan tidak ada tauliah.

Ini adalah satu bukti bahawa JAIS dan banyak lagi pertubuhan yang senyum-senyum di bawah kerajaan Islam Hadhari merupakan golongan yang mahu melihat Islam ini akan terus dipijak dan dilupakan. Mereka tidak mahu Islam dibela. Mereka tidak mahu ada orang yang seronok bersama Islam. Mereka mahu orang seronok dengan maksiat. Budak-budak sekolah seronok dengan berpasangan dan berrzina sudah dianggap seperti rutin biasa saja.

JAIS yang sebelum ini juga membuat tangkapan kepada Rufaqa saya sifatkan sudah seperti binatang yang buta matanya. Dalam keadaan tidak nampak, dia mahu berjalan saja. maka kerana itu, apa saja yang ada dihadapan dirempuh saja. Binatang/haiwan adalah maklhuk yang Allah ciptakan mempunyai otak tetapi tidak ada akal. Maka hal ini adalah sama seperti JAIS dan mana-mana saja institusi tukang kipas Islam Hadhari yang ada otak tapi tiada akal. Jika akal pun sudah tidak ada, tentu imannya juga tidak ada. tidak tahulah, setebal mana agaknya iman mereka. mungkin terus lenyyap. Tidak ada. Kosong. Mereka tidak ada iman.

Mungkin iman mereka sebesar biji sawi. Ada harapan? Cuba check balik, apakah prasyarat menjadi orang beriman? Mudah! Lihat rukun iman. Pertama, percaya kepda Allah. Adakah mereka percaya Allah? Adakah mereka takut Allah? Bagaimana pula dengan percaya kepada kitab? Mereka percaya kepada kitab kah? Jika tidak percaya kepada kitab, maka mereka tidak ada imanlah. Konsep rukun iman, tolak satu HABIS semua! Jika lihat kata-kata Mashitah Ibrahim yang terang-terangan menolak hukum Islam, maka Mashitah juga tidak ada iman. Mashitah tertolak daripada senarai tukang dakwah. Jika ada yang memanggilnya Ustazah Mashitah, lempar saja dengan batu. Ini adalah badut badut boneka Islam hadhari bagi melaksana agenda merosakkan Islam yang syumul.

Ini semua adalah perkara luar biasa. Suasana seperti ini tidak pernah tergambar di minda sahabat-sahabat nabi terdahulu. Malah generasi kini lebih melampau berbanding kaum-kaum yang mendustakan Allah berkurun lama dahulu. Jika kaum luth terkenal dengan lesbian dan gay, sekarang dunia kita pun sudah ada. Malah kita sekarang berada di dalam dunia yang merangkuni semua maksiat yang dilakukan oleh umat terdahulu.

Wahai penegak kebenaran! Dengan terjadinya pelbagai peristiwa pelik seperti ini, yakini bahawa zaman kegemilangan Islam sudah hampir tiba. Namun harus di ingat. Pejuang kebenaran terpaksa melalui pelbagai rintangan. Mari rapatkan saf! Satu barisan yang kukuh mampu menumbangkan jutaan musuh Allah. Dengan satu kalimah: Allahu Akbar! Jangan impikan syahid, tapi impikan kemenangan. Syahid dalam kemenangan itulah yang di tuntut. Perkemaskan strategi. Jangan hanya bersemagat tapi tiada isi. Satu insan yang kerdil, namun mempunyai jiwa yang besar, akan mampu menjatuhkan kubu besar kebatilan!

Sifat pelik saya semakin menjadi-jadi kerana masih ramai lagi yang melihat seseuatu keadaan itu hanya pada pandangan akal dan pandangan mata biasa saja.

Saudara Saiful dan el-Hijrah. Juga silantra pun boleh masuk sekali. Minta maaf jika pendapat dan pendirian saya tidak sealiran dengan anda.

Apa yang saya nampak, anda membuat kenyataan bagi membenar dan menyokong tindakan JAIS. Saya tidak tahu atas tujuan dan kepentingan apa anda berbuat begitu. Namun, saya menganggap, anda membela dan mempertahankan tindakan JAIS itu adalah yang benar, tepat manakala yang bersalah disini adalah ust Akhil.

Sepanjang penglaman saya, tidak ada ustaz-ustaz dari kalangan bulan yang mendapat tauliah daripada kerajaan. Mereka berkuliah dan berceramah atas dasar tauliah yang Allah beri direct pada mereka. Jika ada yang berjaya mendapat tauliah, mungkin el-HIjrah atau saudara saiful boleh listkan nama ustaz dari kalangan bulan yang telah mendapat tauliah. Jika ada, bermakna sayalah yang salah....

Tindakan INteam menarik ustaz akhil sebagai artis komersial juga sebenarnya satu tindakan yang berisiko tinggi. Mungkin juga boleh dikategorikan sebagai artis 'black list' ataupun juga artis tidak ada tauliah. Jika anda masih ingat, artis nasyid dahulu ditauliahkan agar mengikut acuan kerjaan pemerintah yang antara lain mewajipkan memakai songkok. Bagaimana ust akhil? Tentu anda semua tahu akan imejnya bukan? Mujurlah ustaz akhil boleh 'lebih kurang' dan rela membuka serbannya. Namun untuk memakai songkok, saya rasa ustaz akhil hanya menjeling...

Ketika saya mendapat berita ustaz akhil mahu dikomersialkan sbg artis rakaman, serta merta saya hubungi ustaz. Saya sms mengatakan, 'syekh, enta dan inteam memang berani mati!'. Lantas, ustaz hubungi saya semula secara 'call' yang mana ketika itu beliau berada di hotel penginapan - sedang menjalani rakaman album Nasyid Legenda. Apa kata ustaz? Ustaz kata, "syekh, yang beri kita rezeki ini allah, dan segala tindakan kita ini atas petunjuk allah, berani mati atau takut mati, kita akan mati juga, namun dakwah akan terus jalan! Inteam adalah golongan remaja yang sedar insyallah!". Macam tu lah lebih kurang ayatnya.

Apabila melihat ustaz akhil semakin diterima ramai, perkara ini dianggap sebagai ancaman kepada pihak pemerintah. Golongan rock juga kelihatan agak ramai yang mula sedar dan jika dilihat, mereka inilah yang saya nampak lebih 'up to date' berbanding peminat nasyid yang tampak semakin keliru dan lemah tak bermaya. Tahap kesedaran mat mat rock ini juga semakin berpotensi untuk menjadi sebahagian anggota jundullah bagi memperkemas struktur perjuangan Islam.

Maka kerana itu, atas kesempatan kuasa yang ada pada JAIS dan kerajaan Selangor, mereka mengambil peluang untuk membuat tangkapan dengan alasan tiada tauliah. Saya juga pelik, ustaz akhil sudah menjelajah hampir lapan tahun berceramah di sana sini bercakap tentag Islam dan hiburan khususnya. Mengapa baru sekarang mahu ditangkap? Mengapa tidak di awal kemunculannya dahulu? Tidak lain tidak bukan, ini merupakan satu agenda yang telah disusun oleh mereka. Adakah sejak dia bergelar atis komersial ini, maka dia menjadi 'ancaman' kepada negara? Artis perempuan yang telanjang sana sini tu JAIS tak nampak pula?

Kesimpulan mudah: Mereka mampu mencipta alasan dengan tujuan menyekat kebenaran daripada tersebar. El-hijrah dan encik saiful berbicara tentang undang-undang yang dicipta manusia, dan sokongan yang anda berikan itu saya berpendapat adalah tidak wajar sama sekali. Atas apa sebab sekalipun, saya secara peribadi akan berpihak dan sentiasa akan membenarkan satu usaha menegakkan Islam yang berpandukan undang-undang Allah. Undang-undang yang manusia cipta adalah bertujuan untuk menyekat Islam daripada berkembang dan tidak sepatutnya sokongan padu harus diberikan kepadanya melainkan jika ianya releven pada keadaan. Undang2 Allah tinggi dan tidak ada undang2 lain yang mampu menandinginya.

2 comments:

el-ilmy.net said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Assalamu`alaikum warohmatulloh..

Rupanya nama saya disebut di sini. :)

Maaf terlebih dahulu, sangkaan terhadap saya itu salah. Saya tidak bermaksud menyokong tindakan JAIS itu. Tindakan mereka memang tak patut.

Bagi saya, peraturan untuk membenarkan hanya yang bertauliah saja itu boleh dilaksanakan dengan beberapa syarat:
- perlu mengeluarkan surat tawaran tauliah terlebih dahulu kepada penceramah yang tiada tauliah. Jika kemudian beliau tetap berceramah, barulah boleh dikenakan tindakan.
- tindakan bukanlah berbentuk tangkapan seperti yang berlaku sekarang. Tangkapan hanya boleh dibuat jika ada aduan penceramah itu membawa ajaran sesat.
- pentauliahan mestilah telus, tidak mengira parti politik, tetapi menilai ilmu, kebolehan dan lain-lain bagi si penceramah.

Tujuan utama peraturan sebenarnya untuk membanteras ajaran sesat, bukan menyekat ceramah daripada pihak pembangkang.