Friday, October 26, 2007

What A voice

video

Waktu ana mendengar suara ni..menitis air mata..Mampukah diri ini menjadi seperti anak kecil itu..Komen sahabat2?

Tuesday, October 23, 2007

Salam Imtihan

Alhamdulillah hari tamat satu paper ana..huhu baru satu..da lagi 4 paper..


TUESDAY 23-Oct-07

2:15pm-4:15pm, Wk 1AS120CTU211


SUNDAY 28-Oct-07

2:15pm-5:15pm, Wk 1AS120BEL250


FRIDAY 02-Nov-07

2:45pm-5:45pm, Wk 2AS120BIO250

WEDNESDAY 07-Nov-07

9:00am-12:00pm, Wk 3AS120MAT238

SATURDAY 10-Nov-07

9:00am-12:00pm, Wk 3AS120CHM201

Monday, October 22, 2007

Kiasah sekitar Hari Raya

Hari sabtu dan ahad lepas penat sungguh..penuhi undangan2 open house..heheh

HARI SABTU

Jam 9 pagi telefon berbunyi..Sepupu ana call..Ajak beraya di umah sedara ana..Ana pun bergegas siap..Pukul 9.30pagi kami bertolak ke rumah Mak Ngah..Smpai umah mak ngah kami balum laksa yang mak ngah buat..Sepupu ana smpai dua tiga pinggan tmbah..sedap punya pasal..hehe
Tgh2 duduk2 berbual dtg la adam..Anak buah ana yg paling nakal..huhu..dh la payah nk berkomunikasi dgn dia sebab dia x faham bhs melayu..bhs inggeris pun dia tau skit2 ja..yg dia fasih bahasa jerman..dh macam ayam dgn itik ja kami berbual..

Lepas tu mak ngan yang lain cdg nk p umah ayah ana..huhu..tempat yg x pernah ana kunjung selama ni..hari tu tercapai jugak hajat nk p umah ayah ana..perjalanan ke rumah ayah ana makan masa lebih kurang sejam lebih..huhu sampai2 ja umah ayah ana sedara ana semua balun makan..huhu ana sorang ja duduk tgk tv..hehe maklumlah umah ayah sndri..walaupun x prnah dtg..huhu

Balik ja dr umah ayah ana..ana p umah ummi n abah..x dan nk duduk lama pun..ummi n abah ajak p umah acu kat shah alam..kat umah acu kami x lama..lepas tu kami ke airport (KLIA) nk p hntr anis ke mesir..Sepupu angkat ana tu p mesir..jeles ja tgk..bila la ana dpt p mesir jugak..huhu
s,pai umah dlm pkul 12..pastu smbang sakan dgn ummi x sdr jam dh pkul 2 pg..huhu

HARI AHAD

Ana dpt undangan bertindih..Samada nk p umah Abg Khalid Silat or p umah sedara ana..huhu fikir2 punya fikir ana p umah sedara ana..Dlm pkul 11 abg ana sulung smpai..Kami konvoi p umah sedara ana..Pastu kami p mkn kat muara..haha best btul makan kat tpi laut..menikmati seafood..p cari barang kat tesco..blik umah dlm pkul 11..terus tdo..pnt btul

Lazimkan Kemaafan


Mengapa sukar untuk memberi maaf apabila hati sudah terguris? Mengapa tidak mahu melupakan disakiti? Mengapa tidak tenang dan sering berdendam apabila dihina dan diumpat? Andainya kita tidak mampu memaafkan kesalahan orang lain bererti kita belum mempunyai hati yang benar-benar bersih, kita belum menjadi seorang yang rendah hati dam pemaaf.

Lunakkan hati dengan renungan ini:
Bila sukar memaafkan kesalahan orang lain bermakna kita ada sifat ego dan sombong yang dimurkai oleh Allah. Siapakah kita yang mahu merasakan diri sebagai 'tuan' dan mahu orang lain sentiasa berbuat baik terhadap kita. Bila ada orang membuat kesilapan, siapakah kita untuk marah, berdendam dan berharap dia akan menerima balasan dari perbuatannya. Setiap orang ada kelemahan dan kekurangan, termasuk diri kita. Kalau hari ini orang bersalah dengan kita, tidak mustahil suatu hari nanti kita pula tersalah dengan orang. Apakah kita jamin yang kita tidak akan membuat salah dan silap?

Kalau kita mahu memaafkan kesalahan kita, pasti orang lain pula mengharapkan kemaafan dari kita. Ingatlah bahawa semua yang terjadi ini hakikatnya adalah dari ALLAH jua. Segala kelemahan dan kesalahan manusia terhadap kita adalah ujian dari ALLAH. Dia mahu melihat apakah kita dapat menerimanya dengan sebaik-baiknya. Bila kita tetap marah dan tidak mahu memaafkan kesalahan orang lain pada kita ertinya kita marah pada ALLAH. Kita berkata "ALLAH, tidak patut Kau buat aku begini." Bila orang bersalah dengan kita selidiklah apakah dosa yang kita lakukan sehingga ALLAH takdirkan begitu terhadap kita. Bila sedar akan kesilapan dan dosa kita sama ada terhadap manusia atau kecuian kita pada ALLAH, nanti akan datang rasa 'memang patut dihukum' dan orang yang melakukan kesilapan terhadap kita hanyalah sebagai perantaraan sahaja.

Bila sedar bahawa segala kejahatan manusia terhadap kita merupakan hukum dari ALLAH, seharusnya kita bersyukur kerana dihukum di dunia. Itu juga tanda ALLAH memberi perhatian kepada kita dan mahu mengampunkan dosa-dosa kita di dunia agar terlepas hukuman yang lebih dahsyat di akhirat. Sepatutnya ini menggembirakan kita sehingga mampu untuk kita memaafkan orang yang bersalah.

Seandainya kita tidak mahu memaafkan kesilapan orang, kita tidak untung apa-apa. Apalagi kalau berdendam atau bertindakbalas dan berkasar terhadapnya; maka kita juga akan terjerumus dalam dosa dan mendapat kebencian dari ALLAH S.W.T. Memberi kemaafan adalah sukar sekiranya kita belum ada sifat kehambaan, yang melihat segala yang berlaku adalah di bawah pentadbiran ALLAH Yang Maha Mengetahui. Kita akan takut untuk marah dan berdendam dengan manusia hanya dengan ujian yang menimpa, kerana bimbang kalau-kalau ujian itu merupakan petanda ALLAH sedang murka terhadap dosa-dosa kita.

RASULLAH S.A.W BERSABDA: "SEBAIK-BAIK MANUSIA ADALAH ORANG YANG LAMBAT MARAHNYA DAN SEGERA PULA REDA APABILA SUDAH MARAH DAN SEJAHAT-JAHAT MANUSIA ADALAH ORANG YANG LEKAS MARAHNYA DAN LAMBAT PULA REDA MARAHNYA ITU." ...

Friday, October 19, 2007

DI MANA ALLAH DLM HATI KITA???

Sekali lagi kita tanya diri sendiri
“DI MANA ALLAH DALAM HATI kita?”

Adakah kita rasa amat gembira bila
dapat berdamping denganNya atau
sebaliknya? Adakah kita telah berusaha
agar Allah sentiasa bersama kita?Kalau
begitu ,sejauh manakah kita rasa
gembira menerusi solat yang
dilaksanakan ketika mendampingi dan
bermunajat padaNya? Apakah yang kita
dapat rasai ketika sujud di dalam
solat dan sejauh mana kita meneruskan
zikir terhadapNya bukan hanya terbatas
selepas solat, ingatlah ketika Allah
menyebut: “aku bersama hambaKu ketika
dia mengingatiKu dan kedua-dua
bibirnya bergerak kerana aku”


Adakah kita dapat meluangkan sepertiga
malam untuk menyepi diri bersama
Allah? Tidakkah kita teringat akan
janji2 Allah pada kita yang mampu
bangun di tengah2 malam- Allah
menyebut: “Adakah terdapat hambaKu
yang bangun di tengah malam untuk
bertaubat, di mana aku menerima
taubatnya, yang memohon keampunanKu,
maka aku ampunkan segala dosanya dan
memohon sesuatu, maka aku berikan
padanya.Tidakkah kita mahu berusaha untuk menjadikan hati2 ini penuh dengan
pujian kepada Allah, berkorban
keranaNYa untuk meninggikan syiar
agamaNYa walaupun pelbagai rintangan
dan halangan. Berapa banyak ruang dan
masa yang ada pada kita untuk
memerhatikan segala nikmat yang
dikurniakan oleh Allah kepada kita,
terus bersyukur padaNya tanpa sebarang
perasaan prejudis. Pernahkah terlintas
dalam pemikiran kita bagaimana Allah
menganugerahkan nikmat hidayah,
kesihatan, harta, ilmu pengetahuan,
kepandaian, kemahiran, bakat, anak2,
ibu bapa yang terlalu menyayangi kita
walau saat kita tersungkur, suami atau
isteri yang mengasihi kita?

Atau kita sekadar menerima nikmatNya
tanpa sebarang balasan untuk beramal
dan mematuhi segala titah perintah
Allah.Sesungguhnya ketahuilah wahai
saudara-saudari segama! Dunia dan bumi
yang kita pijak ini menjanjikan
pelbagai kehancuran, ia boleh berlaku
pada apa yang kita ada atau kita cari,
termasuk harta benda, anak2, pangkat
dan jawatan..tapi apa yang paling
penting.. DI MANA ALLAH DALAM HATI
KITA?

Jika tergerak hati untuk melakukan
sesuatu kejahatan, tanyalah diri?
Allahkah yang patut dicari atau
maksiat yang patut ditembusi,
bagaimana keadaan kita ketika hendak
bertemu dengan Allah pada hari
pembalasan yang mungkin esok, lusa
atau hari ini atau mungkin pada saat
ini..sedangkan kita melakukan maksiat
kepadaNya ???


*nasihat untuk sahabat2 dan diriku yang
selalu terlupa ....

Vc akhil hayy - nawaitu

Thursday, October 11, 2007

Syawal yg menjelma


Syawal yg bakal menjelma tak lama lagi...

Ada masanya ketika ribut cabaran
Melanda menerjah diri
Pada sekeping hati
Teralpa jua kita
Pada kelembutan budi pekerti

Ada ketikanya sering kita lupa lagi
Pada halusnya nurani
Terusik persaudaraan Tergurislah perasaan
Walau itu bukan maksud dan tujuan

Sampai masanya aidilfitri bertamu
Di ruang waktu bagai biduk lalu
Di samudera kalbu lalu kiambang
Persaudaraan bertaut semula
Terciptalah kemaafan terukir keampunan
Pada yang berkasih sayang

Pada nur Ramadhan yang terus membara
Sinar kemeriahan syawal pun menyala
Kita raikannya dengan indah bersaudara
Menjadi sebagai tangan kiri dan kanan

Yang sentuhan keduanya
Bisa membersihkan
Kembali kepada fitrah
Kepada ukhwah
Kembali seluruhnya
Kepada ALLAH
Berkat di hari raya

Maafkan saja
Segala sengketa lama
Yg membeku di jiwa
Di bulan yang mulia Hari yang bahagia
Moga ukhuwah terjalin SELAMANYA!!

BUAT SEMUA SAHABAT DAN JUGA BLOGGERS YANG BERKUNJUNG..AMPUN DAN MAAF SIPINTA DARI HUJUNG RAMBUT SAMPAI HUJUNG KAKI..MAAFKAN SEGALA KESALAHAN ANA..SEMOGA TAUTAN UKHWAH ANTARA KITA KEKAL SELAMANYA..JAZAKUMULLAHU KHAIRAN KATHIRA PADA SHBT2 YG MEMBANTU DAN MEMBERI KEKUATAN PADA DIRI YG KERDIL INI SEWAKTU DIRI INI JATUH SUATU KETIKA DULU...BUAT SHBT2 DI KTI ANA MEMOHON SEJUTA KEAMPUNAN DAN KEMAAFAN ATAS KESILAPAN YANG LALU..PADA SHBT2 DI UKHWAH.COM..SYUKUR DPT MENGENALI ANTUM WA ANTUNNA..PADA SHBT2 DI FE..SYUKRAN ATAS SEGALANYA..BUAT INSAN BERNAMA *******I..SYUKRAN ATAS PENERIMAAN DN BANTUAN...

SELAMAT HARI RAYA...MAAF ZAHIR DAN BATIN

Ramadhan yg berlalu

akhirnya ramadhan smpai ke penghujungnya...
terasa sayu dgn pemergian ramadhan..
adakah diri ini akan bertemu dengan ramadhan yang akan datang??rindu pada ramadhan..
belum puas mendakap dirimu ya ramadhan..kini ramadhan harus berlalu..

semoga ramadhan yang berlalu memberi seribu makna kepada diri ini...