Sunday, May 31, 2009

Belajar & Accident Kifarah Mu Allah


Jam 7.30 pg habib pn hntr la 'saya' ke tmpat blaja memandu..smpai kul 8 lbh igtkn dh lmbt dh sebb pakcik yg ngaja tu sruh dtg kul 8 tp rupa2nya pakcik tu pn x sampai lg..huhu habib cal pkcik tu tny sbnrnya stat kul brapa rupanya stat 8.30..dftr nama amik cap jari bagai kami pn ke kantin kat situ smntara nk tgu msuk tempat kursus 5jam..habib plak ngadu lapar..masa tu dh kul 8.45 dh..tp teman lak juga habib mkn..kul 9.15 'saya' masuk la ke bilik kursus tu..laa x mula lg..orgnya pn x ramai lg..last2 stat kul 10.03pg..huhu ( tau mcm ni blh tdo lg..ngantuk n pnt smlm x ilang lg..huhu buruknya prangai) 

seramai 28 org yg hdir utk kursus 5 jam tu..mula2 semua semangat jer dgr taklimat yg diberi tp masuk je kul 12 lbh msing2 x duduk diam...yela prut msing2 dh brbunyi..kul 12.30 kmi berhenti mkn then msuk blik kul 1.05ptg..huhu dh ptg lg la ngantuk...ades bila la nk habis ni..akhirnya stelah bertungkus lumus membesarkan n mencelikkn mata akhirnya habis la sudah 'penyeksaan' kami..then cal habib sruh amik..smntara tgu habib duduk mnum kat kantinnya..

then habib cal dh smpai...bermula lg episod dugaan..x smpai 5 minit naik mtor habib trbabas hmpir nk langgar pokok..'saya' sedar bila btol2 skit lg nk langgar pokok..dhla tpi tu longkang..habib sedaya upaya mengawal mto tu tp cedera jugak la kami berdua..huhu tp habib truk skit...habib luka kat lima2 jari kaki kiri dia..huhu 'saya' plak bhgn tepi tp disebabkn kaki terlipat so bengkak la kaki kiri ni...habib bawak jugak mto tahan ptih smpai ke sri gombak cari kedai bli ubat..samapi kat 1 kedai india muslim habib rasa nk pgsan..mulanya 'saya' tgu kat mto ja tp bila nmpak keadaan habib mcm tu 'saya' gagahkn jugak brjln prgi kat dia..habib berpeluh sakan katanya dia nk pitam..Alhamdulillah tuan kedai tu bnyak mmbntu kami...trima kasih x terhingga kami ucapkan..dorang bg kami berehat kat blakang kedai..habib baring kjap..smntara tu 'saya' bersihkn luka kat kaki habib dgn dettol then sapukan ubat kuning..timebersihkan dgn dettol berkerut muka habib tahan pedih..( sorry ya habib)

lpas habib brehat n mnum air mineral yg tn kedai tu bg habib dh x rasa nk pitam lg..luka 'saya' mulanya habib nk bersihkan tp 'saya' kata xpala 'saya' blh wat sndri..'saya' biarkn habib berehat..dlm pada tu trfkir..nilah kifarah dosa kami berdua..mungkin kami ada terkhilaf terleka di mana2..sntara nk tgu hujan reda kami dudk dulu kat blakang kdai tu n bila habib stabil skit kami duduk dkat kat luar kedai..bila hujan dh berhenti habib ajak pergi kedai mkn kat situ..aik habib da selera lg nk mkn..tp sbnrnya 'saya' pn lapa jugak..masa tu x terasa sgt lg sakit bengkaknya..time mkn hujan trun lg..then hujan berhenti habib hntr balik pastu dia trus pegi ngaja..alahai sian habib...xpa habib moga ada ganjarannya disana..

time blik tu jalan jammed dr area taman melati smpai la nk dekat ke simpang kg pasir..sungguh panjang jammednya..nk plak hujan masih trun lg..'saya' ckp dgn habib da kemalangan ni..mmg tepat tekaan 'saya' dekat dengan area skolah sri inai da accident..treller dgn pa 'saya' x perasan..tp yg pasti da seorang mati..huhu ngerinya..dlm hati 'saya' bedoa moga kami selamat sampai..alhamdulillah kami selamat sampai..tp habib kena patah blik ke batu 6 gombak utk mngaja..sempat pesan pd habib hati2..

No comments: