Sunday, January 13, 2013

Di Ambang Tahun Baru 2013


Entri ni tertangguh agak lama..Hari ini baru ada kelapangan untuk menceritakan pengalaman di ambang tahun baru bersama anakanda tercinta di Karnival Mahabbah IKIM.fm@Masjid As-Syakrin KLCC.Sebenarnya ini bukan kali pertama saya menyambut ambang tahun baru di situ..Dulu bersama teman2 seperjuangan kini bersama anakanda..

31/12/12 adalah hari Isnin dan kebetulan saya bekerja pagi..Balik dari ofis pukul 6 dan lebih kurang pukul 6.30ptg sampai di rumah setelah saya pick up anakanda arifah dari babysitter.Arifah dh macam dpt bau2 gitu yang ummi nk bawa dia pergi jalan so smpai rumah dia tak buka kasut..Pakai kasut sampai dalam rumah.Alahai anak ummi ni, kita nak keluar lepas Maghrib la sayang..

Lepas maghrib kami pun bersiap..Disebabkan saya tak bawa motor (of course x kan bawak motor) so kami naik teksi sampai Lrt Terminal Putra dan naik lrt sampai ke KLCC..Lagi pun memang niat nk bawak Arifah naik Lrt disebabkan dia memang x pernah naik Lrt dan saya juga yg dah lama x naik Lrt..heheh..Nasib baik dekat stesen tu tak ramai orang  dan bila tren sampai dapatla tempat duduk..Arifah mula2 takut yela baru pertama kali naik tren lepas tu seronok tak ingat.Tengok luar,main duduk bangun sampai berpeluh peluh lepas tu bila tren masuk terowong muka kagum semacam..sangat kelakar..Hai anak ummi ni..Bila tren sampai ke KLCC memang ramai manusia...

Dengan sepantas kilat saya berjalan tak pandang kiri kanan sebab nk sampai ke masjid.So dipendekkan cerita saya terus menuju ke pintu keluar taman tapi pintu dihalang kena keluar ikut pintu kecik..Kena patah balik ke belakang.Saya dh berpeluh-peluh sebab dukung Arifah yang blh tahan beratnya..huhu Bila keluar je pintu dah terdengar bunyi bunyi yang menyakitkan telinga dan ............. SUNGGUH ramai manusia yg tengah melepak dekat taman tunggu pertunjukkan bunga api..Saya pada mulanya agak risau sebab untuk ke masjid jalan yg dekat mmg ikut taman tu tapi taman tu dh dipenuhi lautan manusia yg tak tau arah tuju dh..ada yg sibuk bercanda bersama kekasih hati, ada yg dh macam bukan orang dan macam2 lagi fiil..Saya berbelah bagi nk teruskan perjalanan atau patah balik..Bila fikir balik alang2 dh sampai sini takkan nk patah balik..Saya dukung ifah dengan selaju yang boleh saya redah lautan manusia tu...Memang tak pandang kiri kanan langsung sampailah ke masjid..Alhamdulillah lega sampai dgn selamat..

Sampai ke masjid kelihatan booth2 jualan di tingkat bawah..Memandangkan saya dan Ifah dh makan so kami terus naik ke tingkat atas..Masih belum ramai dan masih banyak tempat2 strategik..Ifah memang tak boleh duduk diam kalu dh ramai orang..Ada je benda dia nk buat..Di belakang saya sekumpulan mahasiswi2 dari USIM yg comel2 sejuk mata memandang.Konsert berlangsung dgn pembuka tirai dari seorg artis kumpulan rock..lupa pulak saya namanya..Waktu ni Arifah dok intai2 kakak kat blakang saya ni rupa2nya intai kakak tu mkn..Bertuah punya anak..bebudak ni layan jela Arifah..Dia bila dh dpt org layan dia apalagi memang org tu je la yg akan dia tuju...Nasib la korang ye...hehe ^_^

Next perfomance kumpulan Unic...memang terbaik..persembahan yg mantap...terutama Doa Dhuha..semua hadirin berdoa sama termasuk pakcik2 dan makcik..hehe memang comel..Arifah pun memang dh biasa dgn doa ni so memang dia bhenti main jap dgr doa ni smpai habis then sambung main balik..mangsa2 arifah adalah kakak2 USIM tadi..heheh next performance form Muhibbain..opps kalu tak silap saya sebelum tu ustaz jakim kot..tak ingat la pulak..back to muhibbain.time ni dh nmpk sikit ada yg fail dekat PA system  ..monitor kuat means muzik kuat so suara kejap dengar kejap x dengar kejap jelas kejap x.dah maca chipsmore..Kebetulan time ni pulak la Ifah ni shoshok..so memang x bertangguh trun bawah ke bilik air..tapi bilik air beratur pjg..alamak macam mana ni Ifah..wipe ifah ummi x bawak pulak..Nasib baik la ada toilet tambahan (dh macam kontena dh toilet tu).First time masuk toilet macam tu...Air dia kita pijak macam nk pam belon. pijak baru keluar air..sama jugak dgn flush ada satu butang kecik kena pijak...special kalau toilet biasa x boleh buang pampers atau tisu dlm mamgkuk tandas toilet ni memang kena buang dlm tu..then flush sekali..heheh Awesome...

Waktu dlm toilet tu sayup2 dgr kumpulan saujana tgh perform..Selesai dgn urusan Ifah naik balik ke atas kumpulan Saujana dh abis perform jugak..xda rezeki nk tengok..xapa pasni group yg memang saya tunggu..Ifah pn tunggu jugak..heheh Last skali performance dari kumpulan Fareast..Lagu pertama lagu Ahlan bina..Waktu ni Ifah x sedar lagi sapa kat atas pentas tu org yg selama ni dia dok dgr suara kat handphone je..Lagu Ahlan bina berjalan lancar..masuk lagu kedua saya tgok jam eh nk pukul 12 dh sempat ke ni..baru 2 lagu ni..Lagu kedua Menanti di Barzakh..lagu yang superb tapi PA system fail lagi..monitor kuat suara xdgr..so lagu tu kurang menyengat..tapi waktu ni ifah dh perasaan sapa kat atas pentas sbb dia dh dgr suara Azwan Fareast terus berhenti main mata fokus kat atas pentas..yes Arifah memang sangat suka suara pakcik Azwan dia..ehhe (ni kalau en azwan baca seminggu senyum sampai telinga..opps)..dan telahan saya memang tepat Fareast hanya sempat nyanyi 2 lagu je sbb dh overun..

Jam dh hampir ke pukul 12..countdown beramai ramai dgn takbir..dan tepat jam 12 malam meletup2 bung api..Ifah mula2 takut tapi lepas tu seronok tak ingat..dia la yang paling kuat jerit kat situ..nasib la bunyi bunga api tu pun kuat..hai la anak..bacaan doa mengiringi dentuman bunga api..penutup acara hadirin beramai2 berqasidah Ya Hanana..ini pun antara favourite Ifah siap tepuk tangan..Ifah masih belum ada tanda2 mengantuk tapi rupa2nya naik kereta je dh lelap..

Begitula detik ambang tahun baru 2013..Semoga tahun baru ni kita lebih sukses dari tahun2 sebelumnya dan lebih mencari keredhaan Allah..

p/s:gambar bakal menyusul..

No comments: