Tuesday, January 24, 2012

Dunia Hanya Sebentar


Tujuan kita hidup di dunia ini ialah untuk mengabdikan diri kepada Allah. Menunaikan segala perkara yang diperintahkan dan meninggalkan segala perkara yang dilarangNya. Kita wajib patuh kepada Allah swt, tanpa menyekutukanNya dengan sesuatu. Kita diberi ganjaran balasan yang baik jika kita melakukan amal soleh dan Allah akan memberikan pembalasan yang buruk jika kita derhaka melanggar suruhanNya.
Bilamana kehidupan di dunia yang seketika dan sementara ini dapat melalaikan umat manusia daripada mengingati kehidupan di akhirat yang kekal abadi, pastinya dunuia ini benar-benar merupakan godaan yang paling besar yang akhirnya menyesatkan manusia itu sendiri. Dunia bukannya tempat bagi manusia hidup kekal dan menjadikannya syurga.
Cukuplah dengan apa yang kita ada dan cukuplah dengan kenikmatan yang kita kecapi agar dunia tidak akan membawa kehacuran kepada diri kita. Jadikan setiap yang kita lakukan di dunia ini sebagai ibadah agar dapat menambahkan lagi keimanan kepada Allah. Carilah keredhaan Allah dan jauhkan dari kemurkaan Allah. Dunia adalah jambatan untuk kita mencari bekalan menuju ke negeri akhirat yang kekal. Oleh itu jadiklan hidup yang sementara di dunia ini sebagai tempat untuk mempersiapkan diri mengahdapi hari akhirat yang lebih panjang dan berkekalan.

قُلۡ مَتَـٰعُ ٱلدُّنۡيَا قَلِيلٌ۬ وَٱلۡأَخِرَةُ خَيۡرٌ۬ لِّمَنِ ٱتَّقَىٰ وَلَا تُظۡلَمُونَ فَتِيلاً
...Katakanlah (wahai Muhammad): Harta benda yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja, (dan akhirnya akan lenyap) dan (balasan) hari akhirat itu lebih baik lagi bagi orang-orang yang bertakwa (kerana ia lebih mewah dan kekal selama-lamanya) dan kamu pula tidak akan dianiaya sedikit pun.

( Surah An-Nisa' 4: Ayat 77)

Semoga tahun baru ini adalah lebih baik dr tahun2 sebelumnya..Berusahalah menambah keimanan kita,ibadah dan usaha untuk membuat diri menjadi yang lebih baik dari sebelumya kerana dunia ini hanyalah sementara..

No comments: